Oda Product Manager-ima
Ovaj članak posvećujemo superherojima i ljudima iz senke koji su najzaslužniji za uspeh jednog proizvoda na tržištu – Product Manager-ima. Da, dobro ste pročitali Product Manager-ima (ne senior developer-ima ili technical lead-ovima). I ako mislite da smo preterali sa najavom, pročitajte tekst do kraja! Kad vidite šta se sve od ove role očekuje, mislićete da im ni Chuck Norris nije ravan.
Dobar Product Manager
“Iza svakog sjajnog proizvoda stoji neko, obično neko iza kulisa, ko neumorno radi da taj proizvod bude uspešan.” Marty Cagan
Biti Product Manager je veoma zahtevna uloga koja podrazumeva širok skup veština i snaga jedne osobe. To su obično najveći talenti jedne kompanije koji pre svega imaju tehnološku sofisticiranost, široko znanje biznisa, kredibilitet među C-level menadžmentom, detaljno poznavanje potreba korisnika, strast za konkretnim proizvodom i povrh svega uživaju poštovanje od strane development tima. IT kompanije se nekada pitaju da li im je uopšte potreban Product Manager, jer ako ne kodira koja vajda od njega?
Marty Cagan smatra da je upravo Product Manager najzaslužniji za uspeh ili neuspeh jednog proizvoda ili čak i kompanije uopšte. Dobar Product Manager vam je neophodan, a kako da ga prepoznate uči nas Marty Cagan kroz 3 primera:
- Postoje Product Manager-i koji svaki problem i odluku eskaliraju ka CEO-u. U ovom primeru, Product Manager je u stvari backlog administrator koji sve probleme samo rutira dalje na hijerarhijskoj lestvici. Ako mislite da je posao Product Manager-a ono sto je opisano u Certified Scrum Product Owner (CSPO) kursu onda zasigurno spadate u ovu kategoriju.
- Product Manager-i koji sazivaju sastanak sa svim stakeholderima i onda ih pusti da se oni sami izbore sa svim problemima i odlukama – ovo je razvoj proizvoda po odlukama grupe i ne vodi ničemu sem mediokritetu. Ovakav Product Manager je čest u velikim kompanijama, a u ovom modelu je Product Manager zapravo Project Manager i administrator product roadmap-e.
- Product Manager koji prosto radi svoj posao – e takav Product Manager vam treba!
Product Manager vs Product Owner
Inicijalno je postojala tendencija da se razdvoji “osoba koja se razume u biznis” i “osoba koja priča sa developerima” pa smo tako dobili Product Manager-a i Product Owner-a. Međutim, nekako je Product Owner rola evoluirala u Product Manager-a, a kompanije u kojima i dalje postoji i PO i PM su tu podelu zadržale, jer tako odgovara njihovom načinu poslovanja. U tkz. product kompanijama, jako je važno da Product Manager bude i Product Owner.
Ono što odmah na početku treba razjasniti jeste da je uloga Product Manager-a mnogo značajnija za jednu organizaciju i uspeh proizvoda, od Product Owner-a koji ima samo podskup odgovornosti Product Manager-a. Iako skoro isti profil ljudi može da obavlja ulogu Product Owner-a kao i Product Manager-a, postoji značajna razlika u veštinama Product Manager-a, kao i u obimu njegovih zaduženja i odgovornosti koja ga stavlja na vrh trona.
Marty Cagan smatra da je uloga Product Manager-a najbliža ulozi CEO-a, sa jedinom razlikom što PM-u niko ne raportira. Baš kao i CEO, Product Manager mora da ima dobro razumevanje svih aspekata poslovanja i da bude vođen poslovnim uspehom.
Kao i svaki uspešan CEO, uspešan Product Manager mora da bude najbolja verzija pametnog (u smislu korišćenja novih tehnologija za akviziciju novih korisnika ili stvaranje novih biznis modela), kreativnog (thinking outside of the box) i upornog (stavljajući kompanije daleko van njihove zone komfora sa uverljivim dokazima, stalnom komunikacijom i borbom protiv tvrdoglavosti). Na kraju, istinsko liderstvo je većim delom ono što razlikuje vrhunske product ljude, od onih koji su prosečni. A to ih samim tim čini najvažnijim za poslovni uspeh jedne kompanije.
Kako izgleda CV jednog Product Manager-a?
Do skoro, u svetu, nije postojalo formalno obrazovanje ili npr. Bachelor diploma za Product Manager-e, pa su tako za ovu poziciju uglavnom dolazile u obzir osobe sa tehničkim ili biznis background-om. Za Product Manager-a u Google-u obično se traži MBA, a većina njih je došla sa Stanford Univerziteta.
U Srbiji je Product Manager verovatno završio neki od tehničkih fakulteta, ali svakako ima izuzetaka. Bez obzira koji fakultet su završili i kakva im je biografija, važno je da Product Manager-i moraju da doprinesu razvoju proizvoda, demonstrirajući široko znanje iz oblasti marketinga, finansija, software/hardware development-a, prodaje, regulative, UX/UI dizajna, itd.
Zabluda je da postajete PO ili PM ako završite jednostavan i občno dvodnevan CSPO kurs. Kurs jeste dobra osnova za nekoga ko menja karijeru ili tek počinje da radi na ovoj poziciji, ali posao koji se od vas očekuje je svakako mnogo više od sertifikata i agile rituala kojima vas kurs uči. Veoma često ćete sresti vrsne Product Owner-e i Product Manager-e koji nemaju ovaj sertifikat u svojoj biografiji.
Odgovornosti Product Manager-a
U knjizi “Inspired” su odgovornosti Product Manager-a prilično jasno definisane. Product Manager je odgovoran za evaluaciju mogućnosti i odlučivanje šta će biti razvijeno i isporučeno klijentu. Ovako sročeno ne deluje da je to nešto teško, međutim caka je kako biti siguran da je ono što ide u product backlog vredno truda?
Noćna mora svakog programera je nejasan task i Product Manager koji ne zna šta hoće. Zato su definisane 4 glavne odgovornosti jakog Product Manager-a, odnosno 4 stvari koje development tim od njega očekuje:
- Temeljno poznavanje korisnika i klijenata (njihovih želja, potreba, bolnih tačaka, kako razmišljaju, šta im treba, kako njihov biznis funkcioniše, itd).
- Temeljno poznavanje podataka (PM mora biti vešt sa analizom podataka, treba da poseduje kvalitativne i kvantitativne veštine, kako bi razumeo na koji način se koristi proizvod).
- Temeljno poznavanje poslovanja kompanije (kakva je uloga proizvoda u poslovanju kompanije i koja su poslovna ograničenja).
- Temeljno poznavanje tržišta i industrije generalno (ovde se ne misli samo na poznavanje konkurencije, već i glavnih tehnoloških i industrijskih trendova, korisničkog ponašanja i očekivanja, uticaja društvenih mreža na korisnike, itd).
Zašto su carevi?
Pored svega navedenog, Product Manager MORA da ima strast za razvojem proizvoda i rešavanjem problema korisnika. A to nije nešto što može da se nauči u školi. Posao Product Manager-a nije tipičan posao “od 9 do 5”. Postoji brdo posla koji vas prati kući svako veče. I pred spavanje razmišljate o novim idejama kako da unapredite svoj proizvod. Verovatno je bilo koja druga pozicija unutar development tima bolja sa aspekta work-life balansa. Količina vremena i energije koju zahteva uloga Product Manager-a je ogromna, ukoliko nemate strast ka svom proizvodu i ulozi PM-a. Ali ako su se kockice za vas poklopile, onda znate koja je to radost kada korisnici vole vaš proizvod i kada dobijete potvrdu da ste na pravom putu! Pa gde ćeš veće sreće od toga! Jaka je to magija.
Dakle dragi naši developeri, Product Manager-i su ozbiljni carevi baš kao i vi. Bez zezanja!
