Metaverse – koliko smo blizu?

Zanimljivosti 24. maj 2022

Dolazi novi svet o kojem svi pričaju. Koliko smo zapravo blizu Metaverse-a i da li nam je zaista toliko blizu koliko se priča o njemu ili ne?

U oktobru 2021. Mark Cakerberg  je izbacio video gde je predstavio novi put razvoja kompanije Meta, a to je razvoj Metaversa – najveće tehnološke revolucije od razvoja pametnih telefona.

Iako trka za razvoj novih “imerzivnih iskustava” interneta traje već neko vreme, od tog momenta kreće svakodnevna polemika na temu Metaverse-a, ali i toga kako će uticati na razvoj novih tehnologija i kako će oblikovati našu budućnost.

Šta je uopšte Metaverse?

Pojam Metaverse se prvi put pojavljuje u sci-fi romanu Histerični sneg Neal Stephensona, koji je objavljen 1992. godine. U romanu je Metaverse predstavljen kao virtuelni prostor gde ljudi komuniciraju koristeći njihove avatare kako bi istražili online svet i pobegli od distopijske realnosti.

Dakle, koncept Metaverse-a, iliti virtuelnog sveta nije toliko nov, štaviše verzije njega već postoje – kao što su Second life i Roblox.

Dakle, koncept Metaverse-a, iliti virtuelnog sveta nije toliko nov, štaviše verzije njega već postoje – kao što su Second life i Roblox.

Bitna stvar koju treba da istaknemo jeste da metaverse nije samo izraz za virtuelni svet koji razvija kompanija Meta, već izraz koji obuhvata sve virtuelne svetove koje razvijaju različite kompanije, koji su međusobno povezani i gde ljudi mogu da se upoznaju i rade koristeći tehnologije poput VR setova.

Samo neke od kompanije koje trenutno rade na razvoju različitih delova metaverse-a su:

1.Nvidia
2.Microsoft
3.Roblox
4.Meta
5.Google
6.Unity Software
7.Shopify
8.Qualcomm

Sa ovoliko investicija u razvoj novih tehnologija, izvesno je da će se nagla ekspanzija i razvoj metaverse-a desiti, samo je pitanje:

Kada?

Možemo očekivati razne inovativne tehnologije koje će uticati na razvoj metaverse-a u narednih 10-15 godina – i diskusije na tu temu imaju razne prognoze. Jedan od vodećih stručnjaka na tu temu je Metju Bol, investitor koji pomno prati i istražuje razvoj metaverse-a.

Za sada ćemo se fokusirati na razvoj metaverse-a u bliskoj budućnosti.

Šta nas čeka u narednih par godina?

U naredne dve godine se očekuje prvi veliki talas inovacija, koji će se najviše fokusirati na razvoj hardverskih tehnologija za doživljaj pomešane realnosti (MR) koja predstavlja spoj digitalnih i realnih iskustava – možeš da imaš interakciju sa virtuelnim objektom u realnom svetu.

Kako to izgleda u realnosti?

Recimo, dobar primer primene ovakvih tehnologija je u edukaciji studenata medicine, koji na hologramskim projekcijama uče anatomiju čoveka.

Primer takve tehnologije je HoloLens koju je razvio Microsoft i koja već ima primenu u raznim industrijama kao što su proizvodnja, građevina, zdravstvo i školstvo.

U naredne četiri godine se očekuje razvoj tehnologija za izmenjenu realnost (AR) koje će nam omogućiti da doživljavamo metaverse onako kako nam ga najčešće predstavljaju mejnstrim kanali.

Nekoliko kompanija već radi na razvoju AR naočara, kao što su Meta, Apple i Google.

Dakle u narednih pet godina definitivno možemo da očekujemo trku giganta u razvoju neophodnih hardverskih tehnologija koje će nam omogućiti da uopšte doživimo metaverse, koju će naravno pratiti razvoj softvera koji moraju da podrže sve te tehnologije.

Kakve promene donosi razvoj metaverse-a?

Promene ćemo videti u različitim aspektima našeg života. Za sada možda najveće promene mogu da iskuse aktivni gejmeri, gde je razvoj metaverse-a zapravo i najbrži.

Gejming

Većinsko mišljenje je da su preteča metaverse-a zapravo Second Life i Roblox – igrice koje su razvijene početkom dvehiljaditih.

Kompanije koje su trenutno najbliže razvoju pravog metaverse-a su Roblox i Epic Games. Zašto?

Zato što već imaju izgrađene virtuelne svetove, gde korisnici komuniciraju, a neki i zarađuju prodavajući digitalne proizvode kao što su skinovi za avatare.

Primer da gejmeri već imaju neki doživljaj metaverse-a jeste koncert Travisa Skota i Arijane Grande koji u Fortnite-u i benda Twenty One Pilots u Robloxu, koji su se održali još pre objave da će Meta razvijati svoj Metaverse.

Oni su primeri platformi koje već osiguravaju imerzivna iskustva za njihove korisnike, o kojim je Mark Cakerberg pričao kada je predstavljao Metaverse.

Svakodnevnica

Ako pre pandemije nismo bili ubeđeni da nam je virtuelna stvarnost bliža nego što mislimo — sada znamo da jeste. Pandemija je definitivno ubrzala i uticala na razvoj novih tehnologija koje su nas prilibližile metaverse-u.

Metaverse će oblikovati više aspekata naše svakodnevnice:
- Kako “idemo” u kupovinu
- Kako primamo i obrađujemo informacije
- Kako komuniciramo

Veliki modni brendovi uveliko ulažu u “njihov deo” metaverse-a, kroz advertajzing. Tako je Nike već osigurao svoje mesto u Roblox-u u vidu Nikeland-a, gde korisnici mogu da nose virtuelnu Nike opremu za vežbanje i u njoj da se kreću po Roblox univerzumu. A Gucci je prodao svoju prvu virtuelnu torbicu za 4115 dolara.

Pored toga, možemo da očekujemo značajne promene i pri online kupovini.

Očekuje se da će do 2025. 75% globalne populacije koja koristi društvene mreže koristiti i AR pri online kupovini.

To će doneti najveće promene u kupovini proizvoda za koje je do sada bilo nepouzdano kupovati preko interneta, poput nameštaja.

Razvojem AR i VR opreme, sam proces primanja novih informacija i njihova obrada će biti drugačija.

Najbolji primer toga su AR naočare koje su most između digitalnog i realnog sveta. Na primer, uz pomoć AR naočara ćemo moći da mapiramo prostor u kojem se nalazimo ili da imamo interakciju sa digitalnim objektima u fizičkom prostoru.

Metaverse će možda najveći uticaj imati na način kako komuniciramo - kako u našim privatnim životima, tako i u poslovnim.

U toku izolacije prilikom pandemije smo mogli da vidimo najveće promene u komunikaciji, što je svakako i ubrzalo razvoj novih tehnologija.

Sa daljim razvojem metaverse-a, sve veći broj događaja će biti dostupan i u virtuelnom formatu - sa prijateljima ćemo moći da idemo na koncerte koji će se organizovati u metaverse-u, a game nights ćemo organizovati u okviru svojih dnevnih soba, koje ćemo prilagoditi igri koju želimo da igramo.

Pored toga, videćemo ozbiljan napredak u tome kako izgleda komunikacija. Primer toga je Project Starline koji razvija Google - “magičan prozor”, kako ga oni nazivaju, gde ćemo moći da vidimo svog sagovornika u prirodnoj veličini, u tri dimenzije.

Kakve promene ćemo videti u poslovnom okruženju?

Najveće promene ćemo videti pri organizaciji sastanaka. Možemo da očekujemo da ćemo u naredne dve do tri godine, najveći broj sastanaka imati u metaverse-u.

Sa daljim porastom remote načina rada, ali i otežanih sastanaka preko Zoom-a, kompanije već ulažu sredstva u svoje virtuelne kancelarije u metaverse-u.

Glavni cilj ovih promena jeste da se spoji najbolje oba sveta - remote načina rada, ali i rada u kancelarijama.

To ne znači da ćemo možda baš svaki dan, ceo dan provoditi u našim VR setovima, kako bismo stalno bili u našim virtuelnim kancelarijama. Ali, može da znači da ćemo u VR setovima imati sastanke, poslovna druženja i tim bildinge.

Koje su glavne prepreke za brži razvoj metavrese-a?

Po svemu sudeći - imamo dovoljno inovativnih ideja, ali i rešenja za metaverse. Zašto onda nismo bliži metaverse-u kakav nam predstavljaju?

#1 Manjak kapaciteta za razvoj

Glavna prepreka za razvoj metaverse-a je manjak kompjuterske i mrežne infrastrukture koja će moći da ga ispratil.

Još uvek nemamo dovoljno jake računare i servere koji mogu da iznesu razvoj čitavih metaverse svetova za toliki broj korisnika.

Prema Intelu, potrebno nam je 1000 puta više kompjuterskih kapaciteta nego što trenutno imamo, da bi metaverse zaista zaživeo.

#2 Hardverska oprema još uvek nije dostupna većini

Pored toga što nemamo dovoljno kapaciteta koji mogu da podrže razvoj metaverse-a, još uvek nemamo dovoljno finansijski dostupnih VR i AR setova za korisnike.

Zbog toga, veliki broj tech giganta planira da sufinansira kupovinu VR i AR setova za korisnike, kako bi bili dostupniji i široj javnosti.

#3 Manjak tehnologije koja će obezbediti da se korisnici šetaju slobodno kroz različite metaverse svetove

Zamisao metaverse-a je da svetovi budu kompatibilni i da korisnici mogu da se šetaju kroz različite svetove.

Za razliku od “prvog” interneta koji se razvijao na istim tehnologijama, kao što je html, za razvoj metaverse-a se koriste različite tehnologije.

Pored toga, kompanije koje imaju različite svetove će morati da daju slobodu svojim korisnicima da opremu iz njihovog sveta, slobodno nose u druge svetove - što kompanijama, često nije finansijski isplativo.

#4 Manjak sigurnosti i pravila

Imamo veliki put da pređemo do postavljanja “pravila ponašanja” u metaverse-u, kao i postavaljanja neophodnih sigurnosnih mera.

Jedno od glavnih pitanja koje se postavlja je - šta je etički okej u metaversu, a šta nije?

Metaverse nije novi svet, već novi doživljaj interneta

Razvoj metaverse-a svakako neće doći odjednom.

Razvoj tehnologija i kapaciteta koji su neophodni za metaverse će dolaziti postepeno – samim tim će i naša adaptacija na novu svakodnevnicu dolaziti postepeno.

Setimo se kako nismo na prvu loptu prihvatili ni (tada) nove tehnologije poput smart telefona, društvenih mreža, video poziva – a to sve čini našu svakodnevnicu danas.

Metaverse je definitivno sledeća velika tehnološka revolucija - ali revolucija koja se sastoji iz mnogih malih promena i napredaka, koje će vremenom dovesti do metaversa kakav nam danas predstavljaju.

Tagovi

Tvoja prijava je uspešno sačuvana!
Odlično! Da bi imao pristup kompletnom sadržaju bloga potrebno je da završiš proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspešna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup kompletnom sadržaju bloga.