Iza kulisa jedne akvizicije

Saveti 14. sep. 2021

Pre nešto više od pet godina (01.09.2016), u sred velike žurke koja se dešavala na terasi kancelarije na Trgu Republike, potpisan je poslednji papir kojim je Devana postala deo firme GoDaddy. Devana je domaći startup iza proizvoda ManageWP - koji služi za menadžment većeg broja WordPress sajtova, dok je GoDaddy najveći svetski registar domena i pružalac usluge hostinga. Ovo je bila velika stvar za naš domaći startup koji je time dobio mogućnost da misli o milionima korisnika umesto o hiljadama, a čak je i postao prva GoDaddy kancelarija van SAD-a!

Priču o tome kako je izgledao put od akvizicije do danas ću ispričati iz svog ugla gledanja, kao neko ko je bio Head of Engineering u startupu, odnosno dobio da vodi inženjerski tim u Srbiji za GoDaddy.

Kako je izgledalo prvih godinu i po dana?

Prva integracija proizvoda je trebalo da traje šest meseci, a završena je za samo tri meseca - odličan rezultat koji je motivisao ceo tim da nastavi sa razvojem proizvoda. Bilo je tu najrazličitijih ideja za nove feature-e kao i za bližu integraciju sa ostatkom softvera. Veći deo tima je bar jednom posetio kancelarije u SAD-u, kao i tehnološku konferenciju koju GoDaddy održava. Veoma je lepo iskustvo videti kako to izgleda direktno u Silicijumskoj dolini, upoznati kolege koje rade na najrazličitijim proizvodima, itd.

Sticajem okolnosti, osoba koja je bila inicijator akvizicije je brzo nakon iste prešla u drugu firmu, dok je osnivač proizvoda iz vremena Devane dobio druga zaduženja. Veliki broj pozitivnih dešavanja u kratkom periodu je zamaskirao činjenicu da van inicijalne integracije, nije jasno koja su očekivanja od našeg tima, kao i da osoba koja diktira viziju više ne postoji. Imali smo medenu godinu akvizicije, pre nego što smo se osvestili da ipak nije sve tako divno. Da budem precizan, da smo imali tim koji prosto želi da bude ok plaćen za malo posla i bez previše ambicija - koliko god to dugo moglo da opstane, ovo bi bio savršen ishod. Međutim, ceo tim je bio željan da napreduje, dokaže se i postigne još veće uspehe.

Od prvog dana, moj cilj je da ovo postane jedan ozbiljan razvojni centar u okviru firme, koji će otvoriti mnoga nova radna mesta i biti jedno od mesta koje omogućava ljudima u Srbiji da rade na svetskim proizvodima. Ovde pričam o celokupnom razvoju: produkt, inženjering, dizajn, marketing, itd. Dobra vest je to što je rast timova relativno povezan, pa kroz rast inženjeringa može se očekivati rast drugih timova.

Nismo se kretali u skladu sa ovim ciljem, ali sam bio optimističan da vredi probati još. Međutim nisu svi bili spremni toliko da čekaju, što je potpuno opravdano. Ljudi su počeli da odlaze iz firme, a najveći broj odlazaka se desio nakon nekih godinu i po dana. U tom najgorem momentu je tim bio više nego prepolovljen.

Uz podršku firme, krenuli smo da zapošljavamo ljude da to nadoknadimo, ali ipak je izgledalo kao da kancelarija neće ići dalje od održavanja softvera koji je napravljen. Tada je i moj optimizam konačno poljuljan i nisam više bio siguran da li će moja želja za razvoj kancelarije biti ostvariva.

Kako su se stvari preokrenule?

Sledećih šest meseci je proteklo dosta uspešnije nego što sam očekivao. U tom periodu smo uspeli da nađemo solidan broj novih inženjera i dostavimo nove smislene stvari u proizvodu. Vrlo brzo je nestao osećaj da je tim ikad izgubio ljude, mnogo brže nego što sam mislio da je to moguće. Ipak, ni tada nije bilo naznake daljeg rasta, vizije i novih projekata. Ako ništa, bilo mi je jako drago što nismo pustili da se sve samo “raspadne” i što je u tom periodu nastao potpuno nov tim za teničku podršku WordPress-a, koji broji preko 50 ljudi, čime je kancelarija dobila veći smisao.

Ovo je zapravo izgledalo i kao idealan momenat za mene da potražim nove prilike, jer bih tada mogao to da uradim čista srca - imajući u vidu da ostavljam izgrađen tim iza sebe, koji će održati već napravljeno, dok tenička podrška ima mogućnost da naraste i održi GoDaddy u Srbiji na duže staze.

Dobio sam odličnu ponudu da odem u inostranstvo da radim u jednoj od najvećih tech firmi na svetu. Nije mi se išlo iz Srbije, ali bih to uradio zarad mogućnosti daljeg napredovanja. Baš kada sam krenuo da saopštim svoj otkaz u GoDaddy-ju, promenio se tim u SAD-u koji je odgovoran za srpski deo firme, pa sam ovaj razgovor imao sa novim menadžerom. Zamoljen sam da ostanem, uz jasnu poruku da postoje veće ambicije za kancelariju, koje su došle uz novi vodeći tim, i obećanje da ću kroz samo 3 meseca videti prve promene. Odlučio sam da dam još jednu šansu. Posao mogu promeniti uvek, a prilika da ovo pretvorim u nešto veće je jedna.

U obećanom periodu je stvorena konkretna vizija i kancelarija je dobila šansu da postane nešto ozbiljnije. Još su ovo bili mali pomaci, ipak je ovo velika korporacija, ali su imali vrlo jasnu poruku. Kroz samo još nekoliko meseci, iskoristili smo priliku da napravimo par uspešnih ekperimenata koji su bili vidljivi na nivou CEO-a i privukli pažnju većeg broja ljudi u firmi. To je, zajedno sa dobrim rezultatima u projektima koji su bili u toku, dovelo do toga da u četvrtoj godini nakon akvizicije dobijemo da radimo na većem spektru projekata i globalnim kompanijskim ciljevima.

Iako je akvizicija zvanično objavljena u septembru 2016. i proces integracije završen nakon samo 6 meseci - bar iz ugla firme i nekoga sa strane, mislim da je akvizicija zapravo završena nakon oko tri i po godine - početkom 2020.

Naravno, ostalo je tu još izazova, ali tada je postalo jasno da smo prevazišli najveće prepreke i da su sada na redu samo detalji.

Da li za svaku akviziciju treba toliko vremena?

Misllim da su sledeće faze neizbežne prilikom uspešne akvizicije:

• Početni “medeni” period
• Razumevanje razlika u očekivanjima i kulturi spojenih firmi
• Konačno prihvatanje nove kulture i sistema rada
• Period stabilnog rada u novonastalom sistemu
• Prilika za širenje i dalji razvoj

U prvom periodu je sve novo i zanimljivo, problemi svakako još nisu izraženi. U paraleli, ljudi polako razumeju novo okruženje i kada početni zalet uspori, sledi period u kome se finalno stvaraju nova očekivanja i razume nova kultura. Konačno, ulazi se u fazu adaptiranja ljudi na novu kulturu - bar onih koji su još ostali. Kada se dođe ovde, najteži deo je prošao, ostaje da se pokaže da je sve ok na dužem periodu vremena. Kada je to potvrđeno, pitanje je momenta kada će doći prilika za dalje širenje i razvoj.

U našoj situaciji, postojala je velika želja da se stvari ranije završe sa obe strane, ali razne prepreke su se isprečile. Mislim da je dve godine apsolutni minimum za jednu akviziciju (osim ako pričamo o izuzetno malim firmama gde je celokupni fokus na tome). Taj minimum bi se postigao kombinacijom prve tri faze u trajanju od nešto više od godinu dana, a onda malo ispod godinu dana “potvrdnog” perioda. Međutim, to bi bilo u idealnoj situaciji, kakve u poslovnom svetu uglavnom ne postoje - nikad se ne zna šta će poći naopako, ali nešto hoće. Mnogi problemi nam sada deluju glupo, ali ih je jako teško bilo rešiti dok su se dešavali.

Kaže se da seniorni inženjeri množe svoje procene vremena sa 8 iz ovih razloga. Ako pogledamo da je inicijalno mišljenje bilo 6 meseci, a da je to x8 tačno 4 godine - znaju seniori šta pričaju.

Gde smo danas?

Sa zadovoljstvom mogu reći da smo i u proteklom periodu nastavili da funkcionišemo jako dobro i da je to dovelo do želje firme da uloži još više u naše timove. To konkretno znači da sada otvaramo preko 30 novih inženjerskih pozicija u Srbiji - za nekoliko različitih timova, što potpuno novih, što postojećih.

Iskreno mogu reći da su dešavanja do sada nadmašila moje želje i očekivanja - bar iz momenta kada sam bio na ivici da promenim firmu. Svi smo sada uzbuđeni da saznamo gde možemo doći u narednom periodu, a ako želite da se priključite našoj daljoj avanturi, možete pogledati otvorene pozicije na sledćem linku.

Autor teksta: Sergej Grivcov, Senior Direktor - Razvoj Softvera u GoDaddy

Tagovi

GoDaddy

GoDaddy je najveća svetska platforma za veb usluge. Kompanija zapošavlja preko 9 hiljada ljudi na 47 lokacija širom sveta.

Tvoja prijava je uspešno sačuvana!
Odlično! Da bi imao pristup kompletnom sadržaju bloga potrebno je da završiš proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspešna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup kompletnom sadržaju bloga.