5 pravila za uspešan razvoj proizvoda
Poslednjih 15 godina NGL se bavi razvojem svog proizvoda namenjenog lutrijama širom sveta. Pre toga smo važili za softversku kuću koja je pravila rešenja po narudžbini.
U tekstu koji sledi, delimo sa vama lekcije koje smo naučili i izdvajamo pet najvažnijih pravila za uspešan razvoj proizvoda:
1. Razvojni timovi moraju biti “osnaženi”
Osnaženi development timovi jednostavno brže prave bolje proizvode.
Velika je razlika kada radiš ono što ti se kaže u odnosu na ono što je ispravno. Timovi koji rade na razvoju proizvoda moraju imati moć odlučivanja kada je u pitanju softver koji tim kreira. Na taj način, dobija se osećaj veće odgovornosti nad proizvodom i samim tim fokus je na vrednosti koju proizvod generiše. U Product developmentu akcenat uvek treba da bude na ishodu i rezultatima koje proizvod postiže a ne na samom činu razvoja proizvoda i pisanja koda.
2. Potrebni su vam Product Manageri
Često nas pitaju koja je razlika između Product Ownera i Product Managera. Product Manager je osoba koja identifikuje potrebe klijenata i veće poslovne ciljeve koje će proizvod ispuniti, definiše kako izgleda uspešan proizvod i okuplja tim da tu viziju pretvori u stvarnost. Product Owner sa druge strane, treba tesno da sarađuje sa development timom kako bi se ostvarili ciljevi koje je definisao Product Manager zajedno sa stakeholderima.
Sposoban Product Manager je preduslov za uspešan razvoj proizvoda.
3. Svi moraju negovati empatiju
Empatija je sposobnost razumevanja i deljenja osećanja drugih. Budući da je fokus razvoja proizvoda usredsređen na ishod i krajnji rezultat, moramo imati empatiju prema situaciji u kojoj se nalazi krajnji korisnik proizvoda. Osećaj empatije za budućeg krajnjeg korisnika novog proizvoda ili novorazvijene funkcionalnosti je veština koja se teško razvija, ali bez toga se verovatno nećemo usredsrediti na ono što je važno.
Kada ne ispunimo potrebe i očekivanja krajnjih korisnika, tada ne razvijamo dobre proizvode.
4. Morate ulagati
Za dobre stvari je potrebno vreme, a potreban je i napor.
U poslu se to pretvara u dane u kalendaru, ljude i potrebe za finansiranjem. Za razliku od poslovanja po modelu work-for-hire gde apsolutni trošak razvoja snosi jedan klijent - naručilac posla, razvoj proizvoda vam daje slobodu i zahteva da ulažete u svoje razvojne napore. Svaka kompanija koja želi da se bavi uspešnim razvojem proizvoda treba da bude spremna da investira u visokokvalifikovane ljude, da se pobrine da imaju znanje i budu u toku sa tehnološkim trendovima i najzad da nađe finansiranje za dodatno vreme u razvoju proizvoda kako bi se stvari optimizovale.
5. Fokus na UI/UX je preduslov za uspeh
Uspeh u današnjem svetu podrazumeva zadovoljenje potreba stakeholdera, dok istovremeno pruža vrhunski UX putem jednostavnog i dobro dizajniranog UI-a. Za to je potreban veliki napor i veština stručnog Product designera koji radi ruku pod ruku sa development timom.
Bez iskusnog Product designera proizvod je osuđen na neuspeh.

Intervju sa Bjornom Ingimundarsonom
Da bismo razumeli praktične implikacije ovih pravila, intervjuisali smo CTO-a Next Generation Lotteries-a Bjorna Ingimundarsona.

Hvala što ste odvojili vreme Bjorn. Za početak recite nam koja je vaša najdraža stvar u vezi sa Srbijom?
Drago mi je što sam izdvojio vreme da odgovorim na nekoliko pitanja s obzirom da je tema veoma važna i aktuelna. Kao Islanđaninu, moja omiljena stvar u Srbiji je očigledno vreme! Ukoliko pogledate vremensku prognozu za Rejkjavik u narednih 7 dana biće vam jasno o čemu pričam (smeh). Odmah nakon toga su ljudi i izuzetno dobar odnos količine mesa i povrća u bilo kom obroku, zajedno sa neverovatnim kajmakom.
Koji su najvažniji faktori sredine koji dovode do osnaživanja timova?
Osnaživanje znači preuzimanje odgovornosti i donošenje odluka. Nemoguće je tražiti od ljudi da to čine ako će se tražiti krivac nakon svakog neuspeha. Poenta neuspeha treba da bude učenje na greškama, a u procesu razvoja proizvoda učenje morate ceniti više od krivice. Ovde je najvažnije da iz neuspeha izađete brzo i sigurno.
Empatija nije nešto što se često spominje u vezi sa razvojem softvera. Možete li nam dati više uvida u značaj empatije u razvoju proizvoda?
Volim da razmišljam o ovome kao nečemu što je usko vezano za osnaživanje timova. Ako osnažujemo tim da donosi odluku, onda tim mora biti u stanju da se stavi u ulogu krajnjeg korisnika i da donosi ispravne odluke. Čak i na odluke o arhitekturi sistema može uticati kontekst u kojem se nalazi krajnji korisnik kada koristi proizvod ili funkcionalnost koja se razvija.
Jedno pravilo izričito navodi da za uspešan razvoj proizvoda kompanija mora imati menadžera proizvoda. Koja je, po vašem mišljenju, glavna razlika između Product Ownera i Product Managera?
Nije zaista važno ime pozicije. Bitna je perspektiva i znanje osobe koja ima tu ulogu u procesu razvoja proizvoda. U NGL-u smo odlučili da definišemo ulogu Product Managera kako bismo bili više usredsređeni na istinsko razumevanje poslovnih zahteva i funkcionalnosti koje proizvod mora da pruži. Imati dobrog Product Managera koji može da kreira specifikaciju proizvoda i odgovori na pitanja u vezi sa proizvodom dovodi do fokusiranijeg i na kraju efikasnijeg razvoja proizvoda.
Napoleonu Bonaparti pripisuje se stari citat koji kaže „Možete da mi tražite bilo šta, osim vremena“ - zašto je vreme toliko važno da bi se našlo među pet najvažnijih pravila?
Razvoj proizvoda zahteva vreme i presudno je da ga imamo. Fokus u razvoju proizvoda treba da bude na kvalitetu. U NGL-u pravimo proizvode koje će koristiti stotine hiljada krajnjih korisnika, a naši proizvodi su konkurencija bezbroj drugih proizvoda na tržištu. Ako nemamo vremena i resursa za razvoj visokokvalitetnih proizvoda, nećemo dugoročno uspeti.
Možete li ukratko objasniti ulogu Product Designera i koju vrednost NGL vidi u toj ulozi?
Svakako je Product Designer iskusna osoba koja je odgovorna za UX i UI naših proizvoda. Ovo je zaista presudno i ulažemo puno vremena da to uradimo na pravi način.
Hvala na vašem vremenu Bjorn. Da li želite nešto da dodate na kraju?
Možda samo to da mi verujemo da se put ka uspehu konstantno gradi. U NGL-u verujemo u kontinuirano usavršavanje, a to podrazumeva učenje i rast celokupne organizacije svakoga dana.